Povestea

     A fost odata... asa ar trebui sa inceapa orice poveste, nu-i asa?  Si totusi, in acest caz este greu de spus cine si cand a venit prima oara cu ideea. In copilarie am vazut o piesa de teatru care vorbea despre o astfel de intreprindere, dar bruma de cultura din dotare nu ma ajuta sa-mi amintesc titlul ori dramaturgul. Alvin Toffler previziona in "Socul viitorului" ca afacerile viitorului s-ar invarti in jurul experientelor simulate. "Man on the Moon" ne dezvaluie un comic original care duce rolul dincolo de scena. In "The Truman Show", intreaga viata a unui individ este o imensa farsa, implicand sute de actori. "The Village" ne arata o intreaga comunitate care traieste, in mod deliberat, in epoca preindustriala. "The Game" se apropie cel mai mult de ceea ce si-ar putea dori cineva care ar face un asemenea business, caci Nicholas Van Orton, milionarul interpretat de Michael Douglas, caruia i se fac farse peste farse, plateste in final, alaturi de fratele sau, factura consistenta a distractiei... Nu cunosc in ce masura exista in lume afaceri de nisa de acest fel. La noi, intr-o tara subdezvoltata din multe puncte de vedere, in care oamenii asuda pentru traiul de zi cu zi, a fost pana de curand o agentie care oferea surprize la pachet (http://www.wall-street.ro/articol/Start-Up/89865/De-la-100-lei-la-2-500-euro-Citeste-povestea-unui-business-care-poate-organiza-o-surpriza-in-acest-buget.html). Din pacate, probabil din motive de rentabilitate, au inchis portile. Pareau a fi profesionisti in publicitate si PR, inovativi, seriosi, dedicati. Dar s-au oprit.
     Si atunci, ce sanse ar avea o noua incercare, de aceasta data fara relatiile predecesorilor si know-how-ul lor in materie de publicitate, si, de asemenea, fara putinul capital investit in tentativa precedenta? Ca afacere: aproape zero, in acest moment. Nu poti trai din asa ceva - dupa cum s-au convins si cei de la "Fii magician". Dar nici Facebook, nici Couchsurfing nu au inceput ca intreprinderi care sa aduca profit imediat. Dimpotriva. Dupa cum se stie, in mediul virtual, site-ul trebuie sa fie la inceput gratuit, pana atinge nivelul de la care sa atraga bani. OK, dar noi vrem sa facem farse reale, nu in mediul virtual. Pai este cam acelasi lucru. Cata vreme este vorba de un lucru gratis, ai toate sansele sa atragi atentia si sa ai clienti. OK, dar de ce sa faca cineva ceva gratis? Aici nu am decat un singur raspuns: din placerea de a contribui la surprizele altora, asa cum si altii vor contribui la crearea experientelor tale atunci cand vei dori. Experienta Couchsurfing este graitoare in acest sens. Am cazat gratuit, de-a lungul anilor, oameni necunoscuti si toate, fara exceptie, au fost experiente placute si interesante: de la tinerii casatoriti coreeni care faceau inconjurul Europei intr-o masina de epoca la cuplul de batranei bulgari care se duceau la concertul Tinei Turner, de la taiwaneza care prefera sa stea, traditional, pe covor, la olandezele care-i aratau unui cumparator cum se utilizeaza etnobotanicele, de la tunisiencele relativ pudice la nudistul ai carui parinti fugisera din Vietnam pe vremea razboiului. Am fost tratat, la randul meu, cu maxima ospitalitate la croatii care stateau la tara, intr-un satuc pe care altfel nu l-as fi remarcat pe harta, am primit cheile casei de la vieneza care trebuia sa plece la munca si am mancat la restaurant pe banii altor austrieci care faceau glume ca prin zona au disparut ceva biciclete cand au mai trecut pe acolo romani. Viata mea n-ar fi fost la fel de bogata fara aceste experiente. Da, este vorba de bogatie. Iar aceasta intreprindere se adreseaza celor care inteleg ca bogatia spirituala este mai importanta decat cea materiala. Si de ce nu am extinde voluntariatul din Couchsurfing ori Hospitality Club si la alte lucruri decat cazarea?
     Asadar, propun sa populam "fabrica de experiente" cu oameni altruisti, entuziasti, care isi vor sacrifica putin timp pentru a face o surpriza altor oameni care apreciaza experientele mai mult decat posesia unui bun. 99% placere si 1% speranta ca, la un moment dat, intr-un viitor mai indepartat, aceasta activitate va deveni o afacere profitabila. Ceea ce doresc este sa creez o platforma de intermediere pentru cei interesati de oferirea si primirea unor servicii care cu greu pot fi clasificate si care de obicei nu sunt cuprinse in obiectul de activitate al vreunei firme.   
     
    

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu